لأول مرة حوار صحفي مع الاعلامى الرياضى وكابتن نادى الزمالك السابق سعيد لطفي


 


إعدا وحوار /روضة سمير 


واحد من نجوم الكرة المصرية كابتن من كباتن النادي الزمالك سابق والإعلامي الكبير سعيد لطفي. 



1- كيف بدأت رحلتك فى الإعلام الرياضى؟


بعد لما بطلت كورة في عام 2011 انا أصلا بحب الاعلام من زمان يعني أتمنى أن أكون في مجال الاعلام في 2011 بعض الثورة ب3 شهور بطلت لعب كورة وأعتزلت وبعد كده دخلت في مجال الاعلام بدأت مع خالد الغندور في برنامج الرياضة اليوم و على قناه دريم كنت بقدم إختبار دوري الممتاز  ب تحت الدوري الممتاز ب المفروض بدأت الإعلام 

بعد كده طلعت في كل القنوات الفضائيه لغايه بعد لما دخلت المجال بسنتين يعني من حوالي ٦ سنين كنت بطلع في قناة الحدث بحلل شافني رئيس القناه محمد إسماعيل قالي قدم البرنامج تبع الناشئين بدأت أطلع مع شوبير بدأت أعمل برنامج ستاد الناشئين على قناه الحدث اليوم وبعدها اطلع مع كابتن شوبير

 في صدى البلد وقناه أون سبورت كمحلل دوري الناشئين وحالياً بقدم برضه في الفضائيه المصريه و كل يوم أربعاء في برنامج اسمه الملاعب كرة القدم ويوم الجمعة برنامج الحدث اليوم .



2- نوع الإعلام الذى تقدمة ؟



بقدم في الاعلام الوحيد اللي بيشتغل في كل الاعلام في مصر اللي بيشتغل في فريق الأول ممتاز و ممتاز ب يعني درجة أولى ودرجة تانية و قطاعات الناشئين الحمد لله الإعلامي الوحيد في مصر اللي بيغطي الحاجات دي كلها .



3- هل وسائل الاعلامى الرياضى تؤدي رسالتها على النحو الذى تريدة؟



وسائل الاعلام هي طبعا مؤثره جدا مع الناس بتحول تؤدي رسالتها وفي أعلام موجه في أعلام محترم ما تقدريش تحكمي عليه الواحد بقدر الامكان إن هو يكون محايد .


4-ما الفئات التى يستهدفها المحتوى الذى تقدمة اعلاميا ؟



الفئات اللي بنتابع المحتوى اللي انا بقدمه يعني برنامج الناشئين اللي بيتابعه برنامج الناشئين الاولاد الصغيرين براعم وناشئين   من مرحلة مواليد 99 إلى مرحلة 2013 او 2014 كل دول بتابع  الى جانب أولياء الامور والمدربين اللي شغالين في المنظومه في رؤساء قطاع بتابع المحتوي اللي بقدمه في ستاد الناشئين كل دول بيتاعه المحتوى بتاعي بالنسبة لناشئين وبالنسبه الممتاز ب وفرقه الممتاز ب بتبابع كل المنظومه بتابع كل برامج الملاعب اللي على الفضائيه ده برنامج شامل بالنسبالي في كل فئه هي اللي بتابعه.


 

5- فى أى عام بدأت مقدم رياضى ؟



بدأت أقدم برنامج رياضي في عام 2013 بدأت أقدم برنامج ستاد الناشئين على قناه الحدث اليوم. 



6- كيف يتم اختيارك للمواهب الشابه بنادى الزمالك  ؟



أختياري للمواهب الشابه الحمد لله تم عن طريق ان بيقولوا إني عينيا  كويسة في إختيار اللاعيبه حطوني في اللجنه الفنيه حطوني في المكان ده في اللجنه الفنيه لنادي الزمالك واللجنه اكتشفت المواهب وانا بختار اللاعيبه من المحافظات و باجيبها للنادي والمدربين بيشوفوها انا اللي برشح وبختار اللعيبه تصلح لنادي الزمالك من الناحيه الفنيه والبدنية .


7- ما هى الشروط التى تتوفر فى الاعلامى الرياضى ؟



الشروط اللي تتوفر للاعلام الرياضي في فرق ما بين الاعلام والاعلامي الرياضي بيكون متابع جيد لكرة القدم مش شرط يكون مارسها ويكون عنده الكاريزما والقبول ويكون عنده مصداقيه في التعامل مع الناس ده بالنسبة للمعايير اللي لازم تكون موجودة في الاعلام الرياضي ده الاعلامي اللي هو الشخص .


8-كام سنه مدة عملك حكم رياضى ؟


انا دخلت التحكيم في دفعة عام 2003 واعتزلت من حوالي 6 سنين يعني حوالي 12 سنه في مجال التحكيم بعد كده دخلت في مجال الاعلام الرياضي يعني تركت التحكيم عشان الاعلام الرياضي. 


9- فى اى عام اعتزلت كرة القدم بنادى الزمالك ؟


انا دخلت نادي الزمالك عام88 وسبت نادي الزمالك عام 97 يعني قعدت 9 سنين في نادي الزمالك بعد كده لعبت في انديه كتير لعبت في الشرقية الزقازيق ولعبت في دمنهور وطلائع الجيش و اسوان و مصريه للاتصالات وجولدي والبحيره والانوار نادي جاسكو تبع البترول  وختمت في دمنهور في عام 2011.


10-من واجهه نظر حضرتك شايف مين الفريق يستحق المنافسة علي الدوري المصري غير الأهلي والزمالك؟



الفرقه اللي تستحق المنافسة على الدوري غير الاهلي والزمالك هما فرقتين فريق بيراميدز وفريق الاسماعيلي فريق بيراميدز عشان امكانياته عاليه وضم لاعيبه بمبالغ كبيره ولعيبه كبيره وبالنسبه فريق الاسماعيلي لحكم شعبيته وجماهيره عنده قطاع ناشئين كويس وبيصعد  لفريق الأول دول يبقي فرقتين بعد الأهلي والزمالك بيراميدز والاسماعيلي .


11- بما إن حضرتك لاعب كرة قدم سابقاً من واجهة نظر حضرتك شايف ايه اللي ناقص في اللعيبه الفترة الحالية وايه نصحتك حضرتك ليهم؟


بينقص اللعيبه في الفترة الحالية ثقافة الاحتراف الثقافة تختلف عن  لاعبية أوروبا اللاعيب بيبص تحت رجليه وكل همه الفلوس وخلاص ولا بيبص على المدى البعيد و دي أكثر نقطة هم بيبصلها والناحية المادية بحكم اني إحنا في عالم الاحتراف و كله و بينقصها الثقافه الشخصية اللي هي ثقافة التعامل و ثقافة التفكير .



12- حضرتك شايف من الساحة الرياضية حاليا في تنافس ما بين اللاعيبه في النظام المالي اكتر من الإنتماء لفريقه؟



اه طبعا بنسبه إحنا 95% في لاعيبه بدور على حته الفلوس في كتير وعندنا لاعيبه كتير أمثله زي أحمد فتحي وعبد الله السعيد ورمضان صبحي دول يعتبر من أبناء النادي الاهلي ونادي الزمالك كهرباء كل دور جري وراء المال اللعيبه اغلبها مش هقول كلهم 90% او 95 %في المئه بيدوروا على الناحيه الماديه رقم واحد  .



بنشكر الإعلامي سعيد لطفي أتاح لينا هذه الفرصة الجميلة



شاركه

عن احمدعبدالكريم

عالم العلم والمعرفة
    تعليقات بلوجر
    تعليقات فيسبوك

0 التعليقات :

إرسال تعليق

disqus

disqus